050 512 0510 mika.niikko@gmail.com

SOTESTA
Sote kaatui, koska sen motiivit olivat väärät. Sosiaali- ja terveydenalan jättiuudistusta alettiin rakentaa suuryritysten etua ja poliittista valtaa hamuten. Lisäksi kun parlamentaarinen valmistelu puuttui, ei oppositiosta löytynyt ymmärrystä Sipilän ja Orvon ylimielisyyteen senkään verran.

MAAHANMUUTOSTA
Niin kauan kuin jatkamme Geneven ja Dublinin sopimusten eriskummallista tulkintaa, holtiton maahanmuutto ei tule, ikävä kyllä, loppumaan. Geneven sopimuksen henkenä on pelastaa vainottuja ihmisiä, kuten vainottuja, jotka joutuvat kidutettavaksi tai surmattavaksi. Turvapaikkamenettelyssä ei pitäisi olla kyse siitä, että sotatoimialueiden ihmisiä evakuoidaan tuhansien kilometrien päähän ja jätetään sinne, vaikka konflikti olisi ratkennut. Nykyinen tulkinta on vastuutonta resurssien käyttöä järjestelmän väärinkäyttäjien hyväksi. Sivutuotteena lahjoitamme tulovirrat ihmissalakuljettajille ja terroristeille.

SYRJÄÄN JÄÄNEISTÄ NUORISTA
Niille 45 000 nuorelle, jotka ovat aika pahasti pois kaikesta toiminnasta, täytyy järjestää paljon enemmän kuin pelkästään vastaanottotoimintaa, jossa heidän ongelmansa diagnosoidaan. Heille tulee järjestää tässä ja nyt nonstop-tyyppistä palvelutoimintaa, joka tarttuu heidän kipeimpiin senhetkisiin ongelmiinsa. Ne kipeimmät ongelmat nuorten elämässä yleensä ovat se koulutuksen puute ja se työpaikan puute ja se arjen sisällön puute. Monesti siellä on mukana jopa päihdeongelmia ja mielenterveysongelmia, ja ne yhdistettynä jopa asunnottomuuteen — ei siinä auta mikään neuvonta missään toimistossa.

PERUSSUOMALAISTEN EROTTAMISESTA HALLITUKSESTA
Hävettää tänä päivänä olla poliitikko, kun arvot ja ystävyys ovat pelkkää kauppatavaraa. Ei näin saisi olla.  Pääministeri Sipilä tänään mainitsi, että perussuomalaisten linja on muuttunut, arvot on säilytettävä samana. Ministeri Orpo mainitsi, että miten me suhtaudumme ihmisarvoon. Mielestäni on aika röyhkeää leimata pelkän puheenjohtajavaihdoksen takia koko puolue ja sen jäsenistö rasismilla, vaikka mitään ei ole vielä puoluekokouksen jälkeen muuttunut. Olisi ollut rehellistä ja ministerin arvovallan mukaista esittää perustelut aivan jostain muualta kuin luoda kansalle mielikuvia siitä, että nyt on perusteet olemassa.

SETAN KOULUVIERAILUISTA
Nyt on ministeriössä korkea aika puuttua tilanteeseen. Ensisijaisesti tarvitaan selkeä viesti, että vanhempi saa halutessaan jättää lapsensa pois aatteellisesta seksuaalikasvatuksesta (kuten ideologisen järjestöjen vierailuilta) ja antaa vaihtoehtoisen tavan korvata oppimäärän. Toisekseen tarvitaan vakava herätys siihen, ettei koulujen opetusvastuuta voi ulkoista järjestöille – etenkin on kyse niin herkästä aiheesta kuin seksuaalisuus.

LÄHI-IDÄSTÄ
Palestiinalaishallinto itse ilmoittaa, että hallinnon määrärahoista maksetaan palkkoja Israelissa rangaistusta kärsiville terroristeille ja heidän perheilleen. Entä mistä tulee köyhään maahan se raha, jolla hankitaan kymmenet tuhannet raketit ja rakennetaan miljoonia maksaneet hyökkäystunneliverkostot? Kun kehitysyhteistyön nykyiset rahoitustavat tukevat vahvasti palestiinalaishallintoa ja YK:n rakennuksia käytettiin kriisiaikoina jopa rakettien ampumiseen, on vaikea välttyä ajattelemasta sitä, että Suomen toimintatapa on tukenut terrorismia välillisesti tai välittömästi.

PEDOFILEISTA
Seksuaalirikosten liian lievät rangaistukset ovat jo pitkään halventaneet uhrin oikeusturvaa. Erityisesti korkean uusimisriskin rikolliset on edesvastuutonta päästää vapauteen, ja lähinnä odottaa, milloin uusi tapaus paljastuu. Törkeisiin tai toistuviin tekoihin syyllistyneille raiskaajille ja pedofiileille pitää määrätä pakollinen kemiallinen kastraatio. Seuraava askel tulisi olla kirurginen kastraatio, kuten Tšekissä.

EU:STA
Pankkikriisi on pelkästään Suomessa aiheuttanut sen, että meillä on valtiolla muutaman kymmenen miljardin euron takaukset niihin lainoihin, joita Kreikka, Irlanti, Espanja ja moni muu maa ovat ottaneet selviytyäkseen omista talouskriiseistään. Pelkästään EVM:ään, vakausmekanismiin, laitetut rahat ovat noin 12 miljardia euroa yksistään. Tällaisiin vastuisiin joudutaan sen tähden, että muut Euroopan jäsenvaltiot eivät noudata niitä sopimuksia, joita ollaan yhdessä tehty. Kyllä se asettaa jokaiselle veroja maksaneelle suomalaiselle sen kysymyksen, mitä järkeä tällaisessa yhteistyössä on, missä me olemme maksajan roolissa aina ensimmäisenä.

SYRJITYISTÄ POTILASRYHMISTÄ
Milloin potilaita aletaan uskoa? Milloin kiinnitetään huomiota asiasta jo olevaan tieteelliseen näyttöön ja investoidaan lisätutkimuksiin? Peräänkuulutan lääkäreiltä ammattiylpeyttä. Haluan siis osaltani viestittää kaikille ylilääkäreille ja muille alan asiantuntijoille Suomessa, että me luotamme toki teidän ammattitaitoonne hoitaa julkisella sektorilla kaikkia sairaita yhdenvertaisesti. Suomessa vakavaa sairautta sairastavan kuuluu saada aina ja välittömästi oireidenmukaista hoitoa riippumatta siitä, löytyykö siihen lääketieteellistä selitystä, koska kaikille kuuluvat samat ihmisoikeudet. Oikea suunta on Suomessa ottaa mallia Norjasta, missä pääministeri jo kolme vuotta sitten esitti julkisen anteeksipyynnön ME/CFS-potilaiden kohtalosta.

EUTANASIASTA
Hollannissa itsemurhakuolleisuus on noussut noin 35 % siitä lähtien, kun eutanasia sallittiin. Siellä sairaiden ja vanhojen ihmisten elämällä ei ole enää samaa arvoa. Useampi ministeri on ehdottanut kuolinapua kaikille sitä haluaville vanhuksille. On keskusteltu 70 tai 75 vuoden ikärajoista.

Belgiaa koskevassa tutkimuksessa todettiin, että puolet eutanasioista tehdään raportoimatta. Tästä 87 prosenttia tapahtuu ilman lain edellyttämää potilaan kirjallista pyyntöä.

Päättäjien tulee nähdä pidemmälle.

SUBJEKTIIVISESTA PÄIVÄHOITO-OIKEUDESTA
Emme tarvitse lasten tasapäistämistä. Tarvitsemme pikemminkin täsmätoimia niiden perheiden hyväksi, jotka tukea tarvitsevat. Lapsen ensisijainen kasvatusvastuu on vanhemmilla. Lapsen paras paikka on kotona. Jos näin ei ole, tulee kaupungin tarttua ongelmiin muilla tavoin kuin siirtämällä kaikkien lasten kasvatusvastuuta enenevässä määrin yhteiskunnalle.

ASUNNOTTOMISTA
Olen aiemminkin ihmetellyt sitä, miten hallitus kykeni käytännössä yhdessä yössä majoittamaan ja ruokkimaan ja 32.000 turvapaikanhakijaa, mutta ei kykene pitämään huolta yöpaikkaa vaille olevista omista kansalaisistaan?